Tuesday, April 19, 2011

Because...

...he is so damn cute! :-)
Posted by Picasa

Det kan godt være svært med kultur forskellen når man har et barn med en fra en anden kultur.
Matt har ikke opholdt sig i Danmark i lang nok tid til at føle forskellen som jeg gjorde, og stadig gør. Det kravler ind under huden på en' på en hel anden måde når man oplever det...

Det giver tit årsag til nogle skænderier, jeg tror vi ville kunne undgå hvis man forstod den danske.
Hvis han bare engang imellem troede på at det er ok at gøre tingene på vores måde. Han er begyndt at blive rigtig strid, og når jeg fx siger "Jamen i Danmark ..." bider han mig af - med et
 "Ja, men du er ikke i Danmark - du er i Australien!"
Som om min kultur så bare bliver slettet...

Fx er det meget normalt bare at lade sin baby græde sig i søvn hernede. For mig er det jo altså ikke "bare lige". Og der kan jeg godt mærke den manglende forståelse..."Just let him cry it out", siger folk, og trækker på skulderne...

Til gengæld er de helt fantisk åndsvage ang babier og deres mad hernede. Stod det til dem, fik Noah stadig kn ris grød og æble mos. Mens sundhedsplejersken i Danmark anbefaler at jeg kan begyndte at give Noah hvad vi spiser lige så stille og rolig. Det er Matt helt imod. Jeg har lidt bare tænkt jaja. For Matt er her til mad 2 gange på en uge. Og der kan Noah så æde sin risgrød og sit æblemos. Og så deler Noah og jeg ellers mad resten af ugens dage...Ungen æder og er glad.

Michelle fik et chock i går da jeg fortalte hende hvad han fik at spise.
"Jamen, han mave kan da ikke klare din mad! Og hvad med alle krydderierne!"
Altså, jeg giver man jo ikke lige frem chili corn'carne!  Og er helt med på hvad de ikke må få, før de er 1 år...
Det bliver spændende at se om alle de andres unger bliver mere kræsne, fordi de har været så meget længere om at smage nye ting...

Men jeg syntes nogen gange det er lidt svært ikke at passe ind...

1 comment:

  1. Kan godt forstå at det med kulturforskellene kan være et problem... Især når det er en kultur der er så langt fra vores. Håber sgu ikke Matt en dag foreslår at give Noah en på kassen... :/ Var det ikke meget normalt hos jer?
    Det er godt nok vildt med det med maden. Selvfølgelig må han spise det du spiser, især nu når han er blevet så "gammel".
    Og i øvrigt kan du berolige Michelle (og andre) med at drenge kan tåle langt mere krydret mad end feks piger... Niclas har elsket karry, hvidløg, chili med mere siden han var ret lille. Og kan idag spise meget mere krydret mad end hans forældre.. Hehe.

    (I øvrigt fik han forleden haj i dagplejen - hvor sygt er det lige??)

    ReplyDelete