Thursday, April 28, 2011

5 Foods


Åh mad...Det er måske den sværreste udfordring. For, er der noget jeg virkelig har mærket på godt og ondt - så er det at man savner sin velkendte højt elskede danske mad, når man pludselig ikke kan få den mere.

Hvad jeg ikke ville gi' for en leverpostejsmad med agurk, en spejepølse med remulade; eller en røget sild...
Spise brød der ikke er toast brød - og morgenmad der ikke består af ulækker fed bacon, og spejlæg.
Drikke glock når det er jul, og spise en æbleskive eller 10...
Rødkål og flæskesteg, og måske en andebasse, hvis det ikke er for meget at be om...
Og rejseost...Jeg ville åbne en stor rejseost, og spise det rent fra beholderen, uden skam i livet...Og uden at dele. Med nogen!

Mine tænder løber i vand som jeg skriver - og det er lidt som at være en junkie uden sit fix...

Jeg har været meget heldig, og haft fantastiske veninder der har sendt remulade, haribo, dåse leverpostej og salt lakrids til mig gennem tiden, og jeg har været i vild hopla hver gang.
Nu er jeg løbet tør - og gnasker tysk "rugbrød", med falsk leverpostej til frokost. Som jeg værdsætter og elsker - for det er bedre end al deres åndsvage toast. Og Noah skal IKKE vokse op på hvidt brød - og vegemite...

Nød lærer nøgen kvinde at spinde; og jeg har klaret mig godt. Jeg har fundet måder at lave risengrød på uden rigtige grødris, bager lystigt leverpostej med kyllingelever; og rugbrød når jeg kan finde mel der i det mindste ligner rugmel....
Men det er ikke det samme. Især ikke fordi hvad de spiser hernede er så anderledes end vi gør...

Lad mig præsentere de 5 madvare livet hernede har at byde på;

VEGEMITE

Sort stas, de er meget stole af. Det smager af salt - salt og eddike. Meget salt, lidt eddike. "yeast and vegetable spread" Mmm, lækkert lækkert!
De putter det på toast, og børnene får det så tidligt de kan spise.
Ny-begyndere begår den fejl at putte for meget på deres toast...Der skal kun et lille forsigtigt tyndt lag på.
Det tog mig 2 år, så kunne jeg godt nyde vegemite på toast. På visse dage. Og hvis der ikke er andet...

MEAT PIE

Hvem filen fandt nogensinde på at kombinere PIE og MEAT?
Det gav mig virkelig problemer da jeg fik job..eller...da jeg arbejdede en' dag... i en bager. For jeg tænkte "yesyes, den klarer jeg - jeg har abejdet i bager før...!"
Og så står der den ene kunde efter den anden og snakker om meat pies med forskelligt indhold.
Så jeg klarede det ikke særligt godt - og bager damen ringede aldrig tilbage. (Men det gjorde ikke så meget, for hun var fandme en af de værste kællinger jeg i mit liv har mødt..Hun slog boghandler koen nemt og hurtigt)



Men altså meat pie - en tærte med kød i.
I starten gad jeg dem slet ikke - men nu gider jeg dem godt lide. Dvs jeg piller al kødet ud, og spiser det - men lader tærten være. Så jeg kan nok ikke rigtig li' meat pie - men bare ... meat.


VEGEMITE CHEESYBITE ISNACK

Den her er yum! Hvad jeg ikke får i rejsost, skal jeg love for jeg tager i isnack.

Mmmmm, Isnack!

It's so yummy!

Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahy!

Lang historie kort; Vegemite ville lave noget nyt. Det gjorde de. Vidste ikke hvad de skulle kalde det; lavede en konkurrence hvor man kunne bidrage med et navn - og navnet ISNACK vandt.Navnet kom på glasset, glassende kom i supermarkederne, og så blev folk ellers sure.
"Det er et lorte navn!" blev der sagt.
Alle hadede det; og syntes det var et fuldstændigt åndsvagt navn.
Og så trak de hele molevitten tilbage, og sagde "undskyld I har ret - vi finder på noget andet!"

???!

Det kan man da ik?! Hvad med vinderen af konkurrencen! Eller alle de penge der må være blevet brugt på at trykke 72197428472 trillioner isnack ediketter?
(Vi skyndte os at gemme et glas med isnack logo på...Det bliver jo kult en dag!)

Nå, men istedet hedder det nu "Cheesybite". Og det er virkelig YUM! Det kan bruges som dip, som pålæg, som "spis-direkte-fra-glasset-med-en-ske"... Ok, den sidste er nok bare mig...
Men lækkert, DET er det... Jeg kalder det stadig isnack, mest fordi jeg syntes hele historien er lidt halv morsom...Og folk ved da også hvad jeg mener...

TIM TAMS

Ærligt, de er gode. 
Mere er der ikke rigtigt at sige.
De er aussie og de er gode - og jeg prøver at holde mig helt fra dem... For de er vanedannende.





BBQ

Ja, det er jo ikke som sådan en' ret - men jeg bliver lidt nødt til at skrive hvor vilde de er med at grille. De griller ALT. Konstant og hele tiden. Morgenmaden ryger da lige på grillen, - og frokost, og aftensmad. Og når man går ud og handler, står der mennesker og griller foran indgangen til butikkerne - og så man kan da lige købe en pølse på et stykke TOAST brød for 2 dollars. Pengene går altid til et eller andet godt, og duften af grillede pølser logger en' ind hver gang.



De mener også buisness med deres bbq's. Det er virkelig et helt møbel. Bare den "lille" vi har - er jo altså kæmpe..Vi kan grille til et helt land på samme tid.
Og da vi var ude og købe dem blev jeg fuldstændig chokeret over hvor mange der findes, og hvor vilde er er...

 "Chuck it on the barbie!" er måske den mest brugte sætning hernede, stærkt efterfulgt af "how you' going?"


4 comments:

  1. Fra en udenlandsdansker til en anden, hvordan laver man risengrød på almindelige ris? Man kan ikke få grødris i Ecuador... :-)

    ReplyDelete
  2. Vegimite.. Tror man skal have boet i Australien i MEGET lang tid, før man kan nyde det.. Min kæreste ELSKER det (han er også opvokset i Australien) og han er som et lille barn juleaften, når han får fat på noget. Jeg synes det stinker af overgæret eddike og kunne ikke forestille mig, det kan spises.. Men ok - ved første øjekast er leverpostej måske heller ikke det lækreste... :o)

    ReplyDelete
  3. Risotto ris, Karin. De virker. Kan du få fat i dem?

    ReplyDelete
  4. Hahaha..faktisk spiser Noah glædeligt vegemite, men ikke leverpostej. Det skal vi vidst have lavet om på! :-)
    (Vidste ikke din kæreste var herfra!)

    ReplyDelete