Friday, December 17, 2010

To kill or not to kill...

Ok. Prøv lige at hør her...

Der er to main pest dyr hernede. Kænguruer (Ja sgu!), og...den ulækre cane toad. Sidst nævnte er værst, da den er multi giftig. Den er bragt fra Brazilien til Australien for mange år siden, da de kloge aussie folk mente de godt kunne bruge sådan en fed tudse til at æde de biller - der åd og ødelagde sugercanes.
Det er jo alt sammen meget flot, bortset fra at den fede tudse slet ikke kunne NÅ op til billerne på de lange sugercanes. Så istedet brugte den tiden på at lave små haletudser, og forgifte alt den kommer i nærheden af. Der er kun en' bestemt slange der kan slå den ihjel, og en' bestem hummer. Alt andet dør selv hvis de kysser frøen...ehm..tudsen.

De findes kun heroppe i Queensland og videre op. Vi behøvede derfor ikke skænke dem mange tanker da vi boede i NSW. Og det var godt, for hverken Matt eller jeg er ret gode til at slå noget som helst ihjel. Heller ikke ulækre tudser...
(Vi har det sjovt når vi er ude og fiske sammen, kan I tro! Ingen af os vil slå fisken ihjel - og det kan vi så skændens om i evigheder)

Men nu..bor vi jo ligesom i Queensland. Og her er bare mange cane toads!

I går sad den her fætter uden for vores hoveddør, og gloede dovnet op på os


Nu er den ikke længere. Amen.

Vi er nemlig blevet helt ok til at slå dem ihjel. Humant og hurtigt. Ikke at vi kan li' det - men hvis Custard eller Moby får fat på en' - dør de.
De får et gok med spaden. Eller, når jeg skal slå dem ihjel, får de mange goks. For jeg vil være sikker. Og så er der så mange historier om at de kan suge deres involde ind igen, og leve videre, spille døde og, ja er ret hårdføre...
Jeg kan godt forstå de skal væk, fordi de er så giftige, og formere sig hurtigere end rotter. Men jeg syntes stadig man skal gøre det ordentligt. Der er folk der spiller golf med dem. Det syntes jeg jo personligt er afstumpet og usmageligt...

Matt, på cane toad jagt....

No comments:

Post a Comment