Monday, December 19, 2011

Den jul, den jul...

Er I klar over hvor fald en fornemmesle det er, at modtage alle sine julekort midt Januar! Jeg er nu lige så glad for at få dem - det er ikke det, men hver dag i December styrter jeg til postkassen hver gang jeg tror jeg hører postmand pers scooter (Og jeg vil lige minde Jer om at det er regntid her nu...Så det fucking regner. hele tiden!)

Jeg skal egentlig slet ikke brokke mig, for jeg sender aldrig kort for at få igen. Men jeg tænker hver år at jeg ikke gider begyndte at sende dem ud tidligt næste år - fordi jeg tydeligvis alligevel er den eneste på kloden der tænker i tid, når det kommer til afsendelsen af julekort...

Jeg gemmer mine kort år for år, og hænger dem op some julepynt. Hver år er der mindt 5 personer der er ved at besvime, og måbende siger" HOLD DA OP DU FÅR MANGE JULEKORT!" (De tror jeg har fået alle sammen det år)

Nej. Jeg får cirka 3. I December.



Jeg tror jeg, nu her på 4. år, faktisk har accepteret at jul ikke er jul når vi er hernede. Jeg har nu forsøgt i 4 år at bage julebag til den store guldmedalje, tvinge skoldhed gloog ned i halsen på alle der trådte inden for (Engang smed jeg faktisk en kop med kogende gloog efter postbudet, fordi han ikke have nogle julekort med den dag....Ej ok, måske ik - men det burde man måske gøre...) - og lavet adventskrans, -svinget støvsugeren til "let it snow, let it snow let it snow" samt "Im dreaming of a white christmas".

Og ved I hvad?

Det virker bare ik. Det giver ikke den der stemning af jul jeg så desperat hungre efter. For det er 39 grader uden for. Der er ikke en kæft der gider gå op i om de lys på adventskransen bliver tændt eller ej. Det bliver ALDRIG en hvid jul lige meget hvor mange julesange jeg rocker med til. Der er ingen julepynt i gaderne, julekalender i fjernsynet - eller billig smelted mælkechokolade der skal findes bag små låger i en pap julekalender.

At prøve at opbygge en steming af noget, når all andre omkring en' ikke ved hvilken stemning det er der efterlyses, kan bare ikke lade sig gøre.
Og heldigvis, heldigvis! har jeg vidst omsider accepteret det. Og kan se det charmerende i en Australsk jul. Stadig prøve at holde fast i noget af det danske, men samtidig acceptere at jul helt over på den anden side af kloden - selvfølgelig er anderledes end i det kolde nord...




Jeg laver stadig gloog, jeg er bare den eneste der drikker det.
Jeg laver stadig adventskrans - men jeg bliver ikke sur når Matt er ligelad med mine lys.
Jeg laver kalendergave til Noah.
Jeg bestiller julegodter på hjem.dk
Jeg laver stadig trylledejs figure.
Jeg pynter juletræ og skriver julekort mens jeg nynner med på sangene om sne.
Og jeg drømmer om and og sne.

Men jeg prøver også at slappe lidt af, og huske at stemningen aldrig bliver det samme.

Og at det er ok.

1 comment:

  1. De er altså bare så fiiine, dine figurer. Jeg elsker dem! :)

    Men seriøst - er der slet ikke noget med julekalender, advent og gadepynt? (Hvor ved jeg egentlig lidt!). - På den anden side ... engang var jeg på Grand Canaria omkring juletid og det virkede bare underligt med julepynt i gaderne og store, kunstige træer, når der var over 20 grader!

    ReplyDelete